شیمی
شیمی
شیمی 
قالب وبلاگ

 

باسمه تعالی

فصل سوم کتاب وزارتی از صفحه 22 الی 30

خصوصیات ضدیخ:

1

-ارزان باشد. 2-قابل اشتعال نباشد. 3-به هر نسبتی در آب حل شود. 4-ضدیخ باشد.(نقطه انجماد را پایین بیاورد.)

تبخیر :

-----مایعات در هر دمایی تبخیر می شوند و کم و زیاد کردن دما فقط باعث تغییر در سرعت تبخیر می شود.(حتی اگر یک مولکول از سطح مایع جدا شود و به هوا برود تبخیر صورت گرفته است.)

-----تبخیر آبی که به صورت خود می زنیم باعث خنک شدن ما می شود.

-----تبخیر آب روی پوشال های کولر و قطرک های آبی که کولر به داخل اتاق فرستاده باعث خنک شدن هوای اتاق می شود.

-----آبی که از ترک های ریز کوزه یا سوراخ های ریز مشک خارج می شود تبخیر شده و برای این عمل از آب درون ظرف گرما می گیرد و آب ظرف خنک می شود.

-----برای خنک شدن هندوانه میتوانیم پوسته هندوانه را بتراشیم تا آب پوسته برای تبخیر شدن از داخل آن گرما بگیرد و هندوانه خنک شود.

تبدیل مایع به گاز دز اثر گرفتن گرما از محیط ، در این تغییر گرم شدن جسم باعث سرد شدن محیط می

عوامل موثر در سرعت تبخیر(شش راه برای سریع خشک شدن لباس) :

پیشگیری

1

2-مساحت سطح مایع: راستی یادم رفت لباس را کامل پهن کنید تا تعداد ذراتی که با هوا تماس دارند بیشتر باشدو با یک ضربه ذره زیرین به هوا پرتاب شوند یا به عبارتی احتمال پرتاب شدن ذرات به هوا زیادتر شود.

3-فشار هوا: اگرتعداد ذرات موجود در هوا کم یا ارتفاع زیاد باشدفشار هوا کم می شود و برعکس .توصیه من به شما این است که لباس را در حمام نبرید و در صورت امکان به طبقات بالا یا پشت بام ببرید. در مکان هایی که مثل حمام تعداد ذرات در هوا زیاد است جا برای ذره جدید وجود ندارد بنابراین سرعت تبخیر کم می شود، ولی در ارتفاعات چون تعداد ذرات هوا کم است به راحتی ذره جدید در هوا پذیرفته می شودو سرعت تبخیر زیاد می شود.

4-جریان هوا: در تابستان که شوفاژ کار نمی کندو نمیتوانیم در تراس پرچم آویزان کنیم این روش مناسب است.در این روش وجود یک پنکه در اتاق شما ضروری است .وقتی لباس را جلوی پنکه روشن بگیرید، ذرات هوا با سرعت به ذرات آب برخورد کرده آنها را به هوا پرتاب می کنند یا به بیان دیگر با حرکت سریع هوا روی لباس هوا را از روی لباس می رانیم و با ایجاد خلا نسبی فشار هوا را روی سطح لباس کم می کنیم و سرعت تبخیر زیاد می شود.

-دما: هر چه دمای جسم بیشتر شودسرعت مولکول ها بیشتر می شود.لباس را دور از چشم مادر پولاد زره دیو روی شوفاژ بیندازید. وقتی در اثر زیاد شدن دما سرعت مولکو لهای آب زیاد شد با نیروی بیشتر به هم برخورد می کنند واحتمال پرتاب شدن ذرات به هوا زیاد می شود.

 

 

5-ناخالصی محلول در مایع!!!: ناخالصی دوست دارد که مایع را در اطراف خود نگه دارد تا در مایع بیشتری حل شود .(هر چه محلول رقیق تر باشد ناخالصی راحت تر است.)بنابراین هر چه ناخالصی محلول کمتر باشد سرعت تبخیر بیشتر می شود.اگر روی لباس شما آب معمولی ریخته باشد سرعت تبخیر زیاد است ولی اگر مایع دیگری باشد دیگر مشکل شماست ومن در این زمینه تجربه ندارم.

6-نوع مایع: هر چه جاذبه بین ذرات مایع بیشتر باشد سرعت تبخیر کمتر و نقطه جوش بیشتر می شود.(سرعت تبخیر الکل از آب بیشتر بوده و نقطه جوش آن کمتر است.) هرچه جاذبه بین ذرات بیشتر شود نیروی بیشتری لازم است تا آنها را به بیرون پرتاب کنیم واحتمال پرتاب شدن ذرات به هوا کمتر می شود.

 

نقطه جوش:

1-دمایی که در آن مایع به جوش می آید.

2-دمایی که در تمام نقاط مایع تبخیر صورت گیرد.

3-بالاترین دمایی که یک مایع در قشار هوای خاص می تواند به آن برسد. (به همین علت است که مهربان آشپز هنگامی که آب به جوش آمد شعله را تا حدی کم میکنند که جوشیدن قطع نشود ، تمامی مهربان پدرها می دانند که زیاد بودن شعله باعث سریع تر تبخیر شدن آب می شود و تاثیری در بالا بردن دما و زود پخته شدن غذا ندارد.)

عوامل موثر در نقطه جوش:

1

-----در هنگام جوشیدن آب ونمک چون آب تبخیر می شود وبه مرور غلظت محلول زیاد می شودبنابراین می توانیم بگوییم که نقطه جوش نداریم ودما برای جوشیدن افزایش می یابد.

-----برای سریع تر آب پز شدن تخم مرغ و سیب زمینی میتوانیم در آب کمی نمک بریزیم چون غذا در دمای بالاتر سریع می پزد ولی در مورد پخت گوشت چون نمک با غذا واکنش شیمیایی می دهد این کار موثر نیست.(برای تکمیل اطلاعات در این زمینه از مهربان پدر کمک بگیرید چون در آینده نیاز دارید.)

-----در بین موارد زیر نقطه جوش آب دریا بیشتر و نقطه ذوب و انجماد آب مقطر بیشتر است.

-آب دریا -آب مقطر -آب معمولی(شهری) -آب چشمه

2-فشار: هر چه تعداد ذرات موجود در هوا بیشتر شود سرعت ذرات مایع برای پرتاب شدن به بیرون باید بیشتر شودبنابراین دما باید بالاتر رود.

-----در کنار زاینده رود تخم مرغ سریع تر آب پز می شود تا در بالای کوه صفه زیرا فشار هوا بیشتر است و نقطه جوش بالاتر.

-----در دیگ زودپز به علت بسته بودن محیط بخار آب ایجاد شده خارج نمی شود بنابراین فشار هوا زیادتر شده و نقطه جوش بالاتر می رود و غذا در دمای بالاتر و سریع تر می پزد.

-----در بالای کوه برای سریع تر آب پز شدن تخم مرغ و سیب زمینی باید در ظرف را ببندیم تا فشار هوا زیادتر شود و در ضمن کمی نمک نیز به عنوان ناخالصی به آب اضافه کنیم.

-----در بین شهر های ایران در شهرکرد نقطه جوش مایعات کمتر است زیرا ارتفاع زیاد و فشار هوا کم است و در سواحل خزر نقطه جوش مایعات بالاتر است زیرا ارتفاع کم و فشار هوا زیاد است.

-----اگر در یک سرنگ کمی آب وارد کنیم و دهانه آن را ببندیم ،هنگامی که پیستون را به سمت عقب می کشیم به علت کم شدن فشار هوا آب در همان دما شروع به جوشیدن می کند.

-----به مهربان پدر بگویید که در یک بالن ته گرد کمی آب بریزند وآب را به جوش آورند سپس در حین جوشیدن آب در ظرف را محکم ببندند . حال می توانید ادعا کنید که می توانید با سرد کردن آب را به جوش آورید در این آزمایش بخارآب تولید شده در مرحله اول هوا را بیرون می راند سپس ظرف پر از آب و بخار آب می شود ، هنگامی که شما دیواره ظرف را سرد کنید بخار آب سریع به آب تبدیل شده وبا ایجاد خلا نسبی در ظرف فشار هوا کم شده آب تمایل به تبخیر شدن داشته تا جای خالی را پر کند و چون این کار سریع صورت می گیرد آب در ظرف به جوش می آید.

-ناخالصی محلول: هر چه مقدار ناخالصی غیرفرار بیشتر باشدنقطه جوش بالاتر می رود .(ماده فرار= ماده ای که نقطه جوش آن پایین بوده ودر دمای پایین تبخیر می شود.)ناخالصی تمایل دارد که مایع را در اطراف خود نگه دارد بنابراین برای تبخیر در تمام نقاط مایع باید دما بالاتر برود.

میعان:

-----عمل میعان بر روی هر جسم سرد و حتی در هوای سرد نیز صورت می گیرد.

-----تشکیل مه در اثر عمل میعان و ناپدید شدن آن در اثر عمل تبخیر است.

-----علت گرم شدن دست با حرکت آرام هوای بازدم روی دست میعان بخار آب موجود در بازدم است ولی اگر فوت کنید چون تبخیر آب از روی پوست را تسریع می کنید احساس سرما می کنید.

----در یک روز سردزمستان به جوی آب کنار خیابان دقت کنید ، ابر سفیدی بالای آب در حال حرکت است به نظر شما چرا این ابر را در تابستان نمی بینیم که هوا و آب گرم تر هستند؟ ... علت میعان است این ابر سفید بخار آب نیست بلکه قطرات ریز آب است که در اثر عمل میعان ایجاد شده است ، حال اگر این منظره را دریک روز مه آلود مشاهده کنید چون فشار هوا بیشتر است (تعداد ذرات در هوا زیاد است)ابر سفید ضخامت بیشتری خواهد داشت و تا ارتفاع بیشتری بالا خواهد رفت.

-----می توان گفت که باران هم در اثر عمل میعان ایجاد می شود.

تبدیل گاز به مایع در اثر دادن گرما به محیط ، در این تغییر جسم سرد و محیط گرم می شود.(تغییر گرماده)

آب و هوای شرجی:

-----در مکان هایی که در بالا نام برده شد سرعت خشک شدن لباس بسیار کم است زیرا رطوبت هوا زیاد بوده و سرعت تبخیر و میعان برابر است.

-----قبل از رفتن به حمام و استخر آب بنوشید زیرا این دو مکان گرم هستند و بدن برای خنک شدن عرق بیشتری تولید می کند ولی چون هوا شرجی است عرق از روی بدن تبخیر نشده و ما خنک نمی شویم بنابراین بیشتر عرق می کنیم و فقط آب از دست می دهیم.

-----در شهرهای ساحلی نیز به همین صورت است ما فقط عرق می کنیم ولی چون عرق تبخیر نمی شود احساس گرما به قوت خود باقی مانده وچون بدن ما در اثر رطوبت عرق خیس می شود کلافه می شویم.

-----در مکان هایی که آب و هوای شرجی دارند کولر آبی مناسب نیست زیرا آب وارد شده به اتاق تبخیر نمی شود و با بالا رفتن رطوبت هوا احساس گرما بیشتر می شود .

-----وقتی با گذاشتن آب روی بخاری یا استفاده از بخور رطوبت هوا را زیا دکنیم چون آب از روی بدن تبخیر نمی شود بدون بالا بردن دمای محیط احساس گرمای بیشتری خواهیم داشت.

آب و هوایی که در آن سرعت تبخیر و میعان برابر باشد ، به این آب و هوا اشباع یا سیر شده از بخار آب نیز گویند.(حمام ، سونا بخار ، شهر های ساحلی ایران ، یک روز گرم تابستان که هوا نیز کاملا ابری باشد)

تقطیر:

-----تقطیر جداسازی مواد بر اساس تفاوت در نقطه جوش است. ولی در پالایشگاه چون نقطه جوش مواد به هم نزدیک است از تقطیر جزء به جزء استفاده می شود.

----- برای شیرین کردن آب نمک ازتقطیر می توان استفاده کرد زیرا نقطه جوش نمک بسیار بالاتر از آب است.ولی درعربستان برای شیرین کردن آب دریا از روش

-----آب مقطر برای آشامیدن مناسب نیست زیرا مواد معدنی لازم برای بدن در آن وجود ندارد.

-----مهربان مادر بزرگ من برای گلاب گیری با قابلمه در قابلمه را برعکس می گذاشت شاید به علت بی سوادی بوده یا ...................

-----در جایی که چشمه آب شور داریم می توانیم از دو حوضچه و یک جسم شفاف مثل شیشه که بصورت مایل قرار دارد استفاده کنیم.(شکل را خودتان رسم کنید.)

-----در بیابان می توانیم از یک گودال کوچک ، یک تکه پلاستیک و کمی گیاه و یک تکه سنگ استفاده کنیم تا آب آشامیدنی بدست آوریم .(شکل این مورد را نیز خودتان رسم نمایید.)

به عمل تبخیر و میعان متوالی تقطیر گویند.اسمز معکوس استفاده می نمایند.

تصعید(فرازش):

-----در موادی که در دمای عادی بدون ذوب شدن تصعید می شوند یا نقطه ذوب و جوش نزدیک است یا اینکه برای بالا رفتن دما انرژی بسیار کمی نیاز دارند.برای اندازه گیری نقطه ذوب این مواد می توانیم از حرارت غیر مستقیم به کمک حمام شنی ، حمام بخار(بن ماری) و حمام آب گرم استفاده کنیم.

 

 

 

-----به کربن دی اکسید جامد یخ خشک می گویند زیرا بدون اینکه ذوب شود و جایی را خیس کند به گاز تبدیل می شود ، این ماده برای جابجایی اعضای پیوندی ،ایجاد باران مصنوعی و.... استفاده می شود .دبیر محترم فیزیک نیز می توانند برای حرکت بدون اصطکاک استفاده نمایند.(یخ خشک روی بالشتکی از گاز حاصل از تصعید روی میز سر می خورد.)

-----نفتالین و یخ معمولی نیز تصعید می شوند ولی نه مثل یخ خشک(وقتی مهربان پدر لباس های یخ زده را در یک روز بسیار یسرد زمستان به داخل اتاق می آورد سریع خشک می شود زیرایخ روی لباس تصعید می شود.)

تبدیل مستقیم جامد به گاز در اثر گرفتن گرما از محیط و سرد کردن محیط (تغییر گرماگیر)

تبرید(چگالش):

-----برفک یخچال و برف حاصل عمل چگالش هستند.(بارش برف باعث گرم شدن هوا و ذوب آن باعث سرد شدن هوا می شود و ایجاد برفک باعث گرم شدن مایع فرئون درون لوله های یخچال می شود.)

 

تبدیل مستقیم گاز به جامد در اثر دادن گرما به محیط و گرم کردن محیط (تغییر گرماده)

 

«در پایان از ایزد پاک برای شما عزیزان سعادت خدمت به پدر و مادر را آرزو می نمایم.»

ان شا ا...

دوست دار شما :محسن معتمدی

 

 

 

 

 

:قبل از خواب به توصیه حکیم بزرگوار ابن سینا گوش ندهید و دو لیوان آب ننوشید.

5-ضدجوش باشد (نقطه جوش را بالا ببرد.) 6-باعث خوردگی موتور نشود. 7-رسوب ایجاد نکند. 8-باعث زنگ زدگی نشود.

----نمک ضدیخ خوبی نیست زیرا باعث خوردگی زنگ زدگی و ایجاد رسوب در موتور می شود.

----الکل معمولی نیز مناسب نیست زیرا قبل از به جوش آمدن آب تبخیر شده و در ضمن قابل اشتعال نیز هست. شود.(تغییر گرماگیر)


نظرات شما عزیزان:

shaghayegh
ساعت18:30---31 ارديبهشت 1392
سلام
ترکیبی در فشار جو تصعید میشه که نقطه سه گانه بالای فشار جو یعنی یک اتمسفر باشه
پس چرا نفتالین در فشار جو که فشارش 0.009 اتمسفر تصعید میشه


مريم
ساعت11:59---21 اسفند 1391
ه بابا چي عالي بود عوامل موثر بر نقطه ذوبو جوشو ميخوام

مریم
ساعت20:16---15 آذر 1391
تلاشتون قابل تجسینه!!
ایووووول بابا


غزل
ساعت15:19---5 آبان 1391
به من ایمیل بدید



غزل
ساعت15:18---5 آبان 1391
ILove You};-};--)

سمانه
ساعت15:40---14 مهر 1391
سلام
عالي بود مرسي};-};-};-};-};-};-};-};-


سمانه
ساعت15:40---14 مهر 1391
سلام
عالي بود مرسي};-};-};-};-};-};-};-};-


آیناز
ساعت14:58---9 فروردين 1391
تو رو به خدا در مورد نقطه ی جوش آب در شهر های ایران هم بنویسید و بگویید که چقدره

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 1 بهمن 1390برچسب:, ] [ 12:3 ] [ محسن ] [ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شیمی و آدرس motamedi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک های مفید

Can't find file


Check ad-count file (displayad.inc) exists
Check file with links (linkcode.inc) exists
Check directory (/home3/pichak/public_html/p/links/6/) is correct